- Start
- / Avfall och återvinning
- / Hämtning av hushållsavfall
Hämtning av hushållsavfall
Härryda Vatten och Avfall AB ansvarar för hantering av hushållens avfall och slam från enskilt avlopp. Sophämtningen utförs på entreprenad av Renova AB, slamtömningen och farligt avfall sköts av Renova Miljö. Här hittar du information om din sophämtning.
Abonnemang för sophämtning
Det finns tre olika abonnemang att välja för hushållsavfall. Att sortera ut sitt matavfall är den sopstrategi som ger minst belastning på miljön och därför har lägst avgift.
Abonnemang och avgifter
Regler för avfallshantering
Hur avfallet ska hanteras i kommunen regleras i avfallsföreskrifterna.
Avfallsregler och föreskrifter
Soptömning
Ditt hushållsavfall hämtas på bestämd hämtningsdag var 14:e dag. Vilken hämtningsdag som gäller din fastighet kan du se i foldern "Välkommen som kund" som du fått. För att annars ta reda på din hämtningsdag kan du kontakta kommunens kontaktcenter för att få besked.
Tömningsdag
Avfallet hämtas normalt på vardagar mellan 06.30 och 16.30, men vid särskilda fall kan det även ske senare.
Vilken tömningsdag som gäller för din fastighet får du veta av kontaktcenter.
Tömningsdag och tid kan även ändras i samband med storhelger.
Sophämtning vid helger och röda dagar
Ställ kärlet på en bra plats
För att sophämtningen ska fungera smidigt är det viktigt att man har ställt i ordning en plats för sitt kärl, max en meter från platsen där sopbilen stannar (vid tomtgränsen mot gatan). Handtag och hjul ska vara vända utåt. Vill du få kärlet hämtat, beställer du dragväg hos kontaktcenter (mot avgift).
Avfallsregler och föreskrifter
Flytta kärlets plats
Det går bra att ha en särskild uppställningsplats vintertid och en annan sommartid. Du måste alltid komma överens med kommunens kontaktcenter innan du byter plats på ditt kärl så att Renova får reda på platsbytet.
Sophämtning på vintern
Snö och halka gör det svårt för sop- eller slambilen att komma fram. Dessutom blir det extra slitsamt för renhållningsarbetarna att göra sitt jobb. Som fastighetsägare ansvarar du för att sop- eller slamhämtning kan utföras genom att skotta, halkbekämpa och underlätta framkomligheten.
Sophämtning på vintern
Glesare hämtning
Om du önskar glesare hämtning av det brännbara avfallet (grön tunna) kan du välja att få hämtning månadsvis eller kvartalsvis. Anmälan ska göras till kommunens enhet för miljö- och hälsoskydd. Kravet är att du har abonnemang för utsortering av matavfallet eller tillstånd för hushållskompost.
Ansökan kan göras via e-tjänsten nedan.
Uppehåll och dispens
Du kan ansöka om uppehåll i hämtningen av hushållsavfall om fastigheten ska stå tom. En anmälan måste göras till kommunens enhet för miljö- och hälsoskydd. En avgift motsvarande grundavgiften för ett renhållnings-abonnemang tas ut för nya dispenser.
Ansökan görs via e-tjänsten nedan.
Utebliven hämtning
Har du inte fått hämtat avfallet enligt ditt abonnemang, ska du snarast kontakta kommunens kontaktcenter. Under förutsättning att fastighetsägaren eller enskild väghållare inte är orsaken.
Utebliven sophämtning
Ägarbyte eller nybyggd fastighet
Vid ägarbyte eller om din fastighet är nybyggd, ska alltid en anmälan göras till oss.
Flytt och ägarbyte
Fyrfackskärl från 2025
Från 2025 införs ett system med fyrfackskärl som gör det enklare att återvinna förpackningar i anslutning till sitt hem. Systemet med fastighetsnära insamling kommer att införas successivt.
Fyrfackskärl från 2025
Läs mer om hushållsavfall
Brännbart hushållsavfall
Matavfall
Farligt avfall
Grovavfall
Förpackningsinsamling
Minska ditt avfall
Sortera rätt med Sorteringsguiden!
Hjälpte informationen på denna sida dig?