- Start
- / Avfall och återvinning
- / Hämtning av hushållsavfall
- / Utebliven sophämtning
Utebliven sophämtning
Varför har mitt sopkärl inte blivit tömt? Förhoppningsvis hittar du svaret här.
En utebliven hämtning kan bero på flera orsaker. Att sopbilen inte kommer fram, att kärlet är blockerat, av arbetsmiljöskäl eller för att någon helt enkelt glömt.
Möjliga orsaker
Sopbilen kommer inte fram
Sopbilen kan ha gått sönder, det kan vara snöhinder eller helt enkelt är för halt för sopbilen att komma fram. Du märker detta lättast genom att konstatera att ingen annan på gatan har fått sitt kärl tömt. I detta läge kan man vara förvissad om att arbetsledningen känner till problemet och att de gör sitt bästa för att åtgärda detta.
Det är viktigt att man låter sitt kärl stå kvar på hämtstället tills det blir tömt. Är det snöhinder kan det i undantagsfall dröja flera dagar innan sopbilen kan ta sig fram. Är du osäker kan du givetvis ringa till kommunens kontaktcenter och få besked.
Kärlet är inte framställt
En annan orsak (kanske den vanligaste) är att kärlet inte står på överenskommen plats på tömningsdagen. Om man har glömt att ställa ut sitt kärl till överenskommen plats får man själv ta ansvaret för detta. Om det inte går att vänta till nästa ordinarie tömning kan du beställa extra tömning eller säck mot avgift.
De möjligheter som vi kan erbjuda är:
- Extra säck som hämtas i samband med nästa ordinarie tömning. Du ordnar själv med lämplig säck, max 240 liter.
- Extra tömning av kärlet. Sker snarast.
Ändrad hämtningsdag
Tömningsdag och tid kan ändras i samband med storhelger och röda dagar. Du kan då behöva ställa fram ditt kärl en dag tidigare än din ordinarie tömningsdag för att få tömt.
Sophämtning vid helger och röda dagar
Om man har glömt att ställa ut sitt kärl till överenskommen plats får man själv ta ansvaret för detta. Om det inte går att vänta till nästa ordinarie tömning kan du beställa extra tömning eller säck mot avgift. De möjligheter som vi kan erbjuda är:
- Extra säck som hämtas i samband med nästa ordinarie tömning. Du ordnar själv med lämplig säck, max 240 liter.
- Extra tömning av kärlet. Sker snarast.
Beställning och priser
Kärlet missades
Den mänskliga faktorn. Chauffören kan ha glömt just detta kärl. Har grannarna fått sina kärl tömda? Ja, då är det troligt att det är detta som är orsaken. Ring snarast till Kontaktcenter. Låt kärlet stå kvar på hämtstället tills det blivit tömt. Det kostar inget extra att få tömt ett kärl som chauffören tidigare har glömt, men det är abonnentens sak att snarast meddela detta så att felet kan rättas till.
Arbetsmiljö
Att tömma avfallskärl är ett tungt arbete. En utebliven hämtning kan därför bero på arbetsmiljöskäl, till exempel att:
- kärlet var blockerat så att det inte gick att tömma
- kärlet var felvänt så att handtaget (chaufförens arbetsredskap) inte var åtkomligt
- kanter där kärlet ska dras fram var för höga
- dragvägen var inte snöröjd eller sandad
Chauffören ska lämna ett meddelande i brevlådan om orsaken.
Vid utebliven tömning av sådana skäl är det abonnentens ansvar för att förhållandena på platsen blir åtgärdade. Därefter kan man ringa till kommunens kontaktcenter och beställa den hjälp man behöver eller vänta till nästa ordinarie tömningsdag.
Underlätta hämtningen
För att sophämtningen ska fungera smidigt är det viktigt att man har ställt i ordning en plats för sitt kärl, max en meter från platsen där sopbilen stannar (vid tomtgränsen mot gatan). Handtag och hjul ska vara vända utåt. Vill du få kärlet hämtat längre in på tomten, beställer du dragväg hos kontaktcenter(mot avgift).
Sophämtning på vintern
Som fastighetsägare ska du se till att vägen är framkomlig för sopbilen och längs dragvägen.
Det är ditt ansvar att skotta, sanda, grusa eller salta. Det gäller runt kärlet och hela vägen till där sopbilen stannar. Du behöver även göra öppningar i snövallar så att kärlen kan dras till sopbilen.
Läs mer i Avfallsregler och föreskrifter
Aktuella driftstörningar
Vi publicerar större störningar i sophämtningen här på webben.
Driftinformation
Felanmälan
Kontakta oss vid utebliven hämtning genom Kontaktcenter.
Kontaktcenter
031-724 61 00
kommun@harryda.se
Hjälpte informationen på denna sida dig?