Länk till startsidan
Translate
Kontakt

Självservice

Här samlar vi den service som du kan göra själv, dygnet runt. De flesta ärenden kan du göra direkt via våra e-tjänster eller formulär. I andra fall behöver du skriva ut en blankett som ska skrivas under och skickas till oss. Samtliga e-tjänster finns samlade längre ner på sidan.

Text

Flytt och ägarbyte

Vill du säga upp ditt abonnemang vid flytt eller ägarbyte ska du göra en anmälan. Se guiden - att göra vid flytt.

Läsa av vattenmätaren

Vattenmätaren ska läsas av minst en gång om året och vid ägarbyte. Här finns all information om hur du gör.

Ha vattenkoll!

Håll dig uppdaterad om vattenläget i kommunen för att veta om det är okej att vattna eller inte.

E-tjänster

Med våra e-tjänster har du möjlighet att utföra dina ärenden själv när som helst. Några kräver inloggning. Andra ärenden kan du göra genom att fylla i formulär eller blankett.

En äldre kvinna sitter vid en laptopdator.

Flyttanmälan

Ägarbyte eller ny fastighet

Anmälan om kommunala tjänster för sophämtning, vatten, avlopp, slam och återvinningskort. Detta gäller vid ägarbyte eller inflyttning till nybyggd fastighet. Ett ägarbyte ska signeras av både befintlig- och ny ägare.
Behöver du anmäla på en pappersblankett, hittar du den under e-tjänsten (Har inte Bank-ID).

Avfall

Anmälan om hushålls­kompostering

Här anmäler du om du vill börja kompostera ditt matavfall i egen hemkompost.

Anmälan om ändrad hämtning

Här kan du anmäla om du önskar glesare hämtningsintervall på den gröna soptunnan när du har ett brunt matavfallskärl eller en hushållskompost.

Ansökan om återvinningskort

Denna e-tjänst är endast till för privatpersoner utan körkort, företag, säsongsboende som inte är folkbokförda i Härryda kommun eller privatpersoner som vill åka till Råssa i Bollebygds kommun. Alla andra ska använda körkort för inpassering till återvinningscentralerna.

Extra tömning av sopkärl

Är ditt sopkärl fullt och du behöver få tömt innan nästa ordinarie hämtning? Då kan du mot en kostnad beställa en extra tömning. Kostnaden för en extra tömning är 230 kronor inklusive moms per kärl.
Du beställer extra tömning i e-tjänsten nedan.

Behöver du hämtning av en extra säck (mot kostnad) kan det beställas hos Kontaktcenter.

Extra sopsäck

Extra sopsäck som hämtas i samband med nästa ordinarie avfallstömning, 40 kronor inklusive moms. Du ordnar själv med lämplig säck, max 240 liter.Beställs hos kommunens kontaktcenter.

Tillfälligt uppehåll i sop- och slamhämtning

Om du inte bor eller vistas i din fastighet under en längre period kan du ansöka om uppehåll från sop- och slamtömning på din fastighet.

Ändra abonnemang

Ändra ditt sophämtningsabonnemang hos kommunens kontaktcenter.

Vatten och avlopp

Ansökan eller anmälan om enskild avloppsanläggning

Anmälan om ny enskild avloppsanläggning, eller ändring av befintlig avloppsanläggning. Denna ansökan gäller inte om du är ansluten till kommunalt avlopp.

Avläsning av vattenmätaren

En gång om året skickas ett självavläsningkort ut till alla abonnenter, där ska du fylla i din avläsning och skicka in till oss så att din förbrukning kan beräknas korrekt. Vill du lämna in en vattenavläsning oftare än en gång om året så gör du det här via vår e-tjänst.

Kommunalt vatten och avlopp – ansluta fastighet

Ansökan om VA-anslutning gör du via e-tjänsten nedan.
Behöver du ansöka på en pappersblankett, hittar du den under e-tjänsten (Har inte Bank-ID).

För företag - verksamheter

Anmälan om glesare sophämtning - företag

Om du är företagare och önskar sophämtning var fjortonde dag, istället för varje vecka utan abonnemang för sortering av matavfall, kan du ansöka om detta med blanketten nedan.
Ansökan 14-dagarshämtning Pdf, 360.6 kB.

Beställning av matavfallspåsar - företag

Verksamheter, flerfamiljshus, samfälligheter och bostadsrättsföreningar beställer kostnadsfritt papperspåsar för matavfall genom att fylla i vår e-tjänst.
Minst 10 buntar måste beställas.

Övriga ärenden

Prenumerera på nyheter

Missa inte viktig information från oss! Genom att prenumerera på mejlutskick håller du dig uppdaterad om nyheter som berör dina avfalls- och VA-tjänster.
Prenumerera på nyheter

Sms vid avbrott - registrera mobilnummer

Vi skickar oftast ut sms med information till de som är direkt berörda av ett vattenavbrott eller planerad vattenavstängning. Sms skickas till mobiltelefoner som är registrerade i det aktuella området. Har du kontantkort eller jobbtelefon kan du anmäla ditt mobilnummer och e-postadress.
Sms-tjänst vid vattenavbrott

Kontaktcenter

Kontaktcenter finns till för dig och nås på helgfria vardagar.
Måndag - onsdag kl. 8.00 - 16.30
Torsdag kl. 8 - 18
Fredag kl. 8 - 15

telefon: 031-724 61 00
e-post: kommun@harryda.se

Utebliven sophämtning

Kontaktcenter
031-741 61 00.

Vanliga frågor och svar om
Utebliven sophämtning

Felanmälan vatten och avlopp

Vid fel på vatten- och avloppsledningar i gator och vägar.

Dygnet runt: 031-724 62 05

För problem med vatten- och avloppsledningar inom privat fastighets- och tomtgräns kontakta rörläggare/VVS-företag.