Självservice
Här samlar vi den service som du kan göra själv, dygnet runt. De flesta ärenden kan du göra direkt via våra e-tjänster eller formulär. I andra fall behöver du skriva ut en blankett som ska skrivas under och skickas till oss. Samtliga e-tjänster finns samlade längre ner på sidan.
Flytt och ägarbyte
Vill du säga upp ditt abonnemang vid flytt eller ägarbyte ska du göra en anmälan. Se guiden - att göra vid flytt.
Läsa av vattenmätaren
Vattenmätaren ska läsas av minst en gång om året och vid ägarbyte. Här finns all information om hur du gör.
Ha vattenkoll!
Håll dig uppdaterad om vattenläget i kommunen för att veta om det är okej att vattna eller inte.
E-tjänster
Med våra e-tjänster har du möjlighet att utföra dina ärenden själv när som helst. Några kräver inloggning. Andra ärenden kan du göra genom att fylla i formulär eller blankett.

Flyttanmälan
Ägarbyte eller ny fastighet
Anmälan om kommunala tjänster för sophämtning, vatten, avlopp, slam och återvinningskort. Detta gäller ägarbyte eller inflyttning till nybyggd fastighet. Ett ägarbyte ska signeras av både befintlig- och ny ägare.
Avfall
Anmälan om hushållskompostering
Här anmäler du om du vill börja kompostera ditt matavfall.
Anmälan om ändrad hämtning
Här kan du anmäla om du önskar glesare hämtningsintervall på den gröna soptunnan när du har ett brunt matavfallskärl eller en hushållskompost.
Ansökan om återvinningskort
Denna e-tjänst är endast till för privatpersoner utan körkort, företag, säsongsboende som inte är folkbokförda i Härryda kommun eller privatpersoner som vill åka till Råssa i Bollebygds kommun. Alla andra ska använda körkort för inpassering till återvinningscentralerna.
Tillfälligt uppehåll i sop- och slamhämtning
Om du inte bor eller vistas i din fastighet under en längre period kan du ansöka om uppehåll från sop- och slamtömning på din fastighet.
Vatten och avlopp
Ansökan eller anmälan om enskild avloppsanläggning
Anmälan om ny enskild avloppsanläggning, eller ändring av befintlig avloppsanläggning. Denna ansökan gäller inte om du är ansluten till kommunalt avlopp.
Avläsning av vattenmätaren
En gång om året skickas ett självavläsningkort ut till alla abonnenter, där ska du fylla i din avläsning och skicka in till oss så att din förbrukning kan beräknas korrekt. Vill du lämna in en vattenavläsning oftare än en gång om året så gör du det här via vår e-tjänst.
Kommunalt vatten och avlopp – ansluta fastighet
Ansökan om VA-anslutning gör du antingen via e-tjänst eller på särskild blankett som skickas till Härryda Vatten och Avfall AB. Blanketten finns även att laddas ner som pdf(i e-tjänstlänken).
För företag - verksamheter
Anmälan om glesare sophämtning - företag
Om du är företagare och önskar sophämtning var fjortonde dag, istället för varje vecka utan abonnemang för sortering av matavfall, kan du ansöka om detta med blanketten nedan.
Ansökan 14-dagarshämtning Pdf, 360.6 kB.
Beställning av matavfallspåsar - företag
Verksamheter, flerfamiljshus, samfälligheter och bostadsrättsföreningar beställer kostnadsfritt papperspåsar för matavfall genom att fylla i vår e-tjänst.
Minst 10 buntar måste beställas.
Övriga ärenden
Extra sophämtning eller sopsäck
Beställa extra tjänster hos kommunens kontaktcenter.
- Extra sopsäck som hämtas i samband med nästa ordinarie avfallstömning, 40 kronor inkl. moms. Du ordnar själv med lämplig säck, max 240 liter.
- Extra tömning av avfallskärlet. Sker snarast, 230 kronor inkl. moms.
Kontaktcenter
031-724 61 00
kommun@harryda.se
Ändra abonnemang
Ändra ditt sophämtningsabonnemang hos kommunens kontaktcenter.
Kontaktcenter
031-724 61 00
kommun@harryda.se
Kontaktcenter
Kontaktcenter finns till för dig och nås på helgfria vardagar.
Måndag - onsdag kl. 8.00 - 16.30
Torsdag kl. 8 - 18
Fredag kl. 8 - 15
telefon: 031-724 61 00
e-post: kommun@harryda.se