Länk till startsidan
Translate
Kontakt

Betalning och fakturor

Här samlar vi information som rör fakturor och betalningsvillkor.

Så läser du din faktura

Tjänster för avfall, vatten och avlopp betalas en gång per kvartal på samma faktura ifall hushållet är anslutet till VA. Din vattenförbrukning specificeras både som beräknad årsförbrukning, och vad senaste avläsningen visade att du förbrukat under perioden.
Är du osäker på vad uppgifterna på din faktura betyder ges en förklaring i fliken här nedan.

Fakturaförklaring som pdf Pdf, 105.1 kB.

Fakturaförklaring

Så här läser du din faktura för avfall och VA. Fälten förklaras under bilden.
Öppna som pdf Pdf, 105.1 kB.

En faktura för VA och avfall där olika uppgifter har markerats med en ram och en bokstav från A till I  I texten under bilden förklaras de markerade f'älten.

VATTEN OCH AVLOPP

A: Det här är ditt kundnummer för VA och renhållning. Ange gärna
kundnumret om du kontaktar oss.

B: Den senast registrerade avläsningen från din vattenmätare. Kom ihåg att läsa av din vattenmätare minst en gång per år och rapportera till oss – det är viktigt för att du ska få rätt förbrukningsavgift på din faktura.

C: Beräknad årsförbrukning av vatten baserat på senaste avläsningen av vattenmätaren. Beloppet betalades på föregående faktura.

D: Den mängd vatten den senaste avläsningen visar att du faktiskt förbrukat. Har du förbrukat mindre vatten blir det ett minusbelopp. Skillnaden regleras.

E: Hur mycket hushållet beräknas förbruka fram till nästa faktura, baserat på din senaste vattenavläsning och den uppskattade årsförbrukningen.

F: Den fasta årliga VA-avgiften. På varje faktura betalar du en del av den årliga avgiften.

G: Den fasta årliga avgiften för dagvatten. På varje faktura betalar du en del av den årliga avgiften.

SOPHÄMTNING

H: Ditt renhållningsabonnemang, din kärlstorlek samt den totala årskostnaden.

I: Registrerad vikt för ditt avfall fördelat på restavfall (grönt kärl) och matavfall (brunt kärl)

Kbm = kubikmeter

Betalningsalternativ

Betala gärna med e-faktura och/eller autogiro, så sparar vi både tid och papper. kontakta din bank. Alternativt kan du betala via autogiro; se blankett på denna sida. Det går utmärkt att kombinera e-faktura med autogiro, då behöver du både kontakta din bank och fylla i blanketten.
Autogiro, blankett för anmälan Pdf, 730.5 kB.

Kivra

Från och med 2022 kan du som vill använda tjänsten Kivra för att få och betala e-fakturor från oss*. Du väljer själv om du vill betala din e-faktura direkt i Kivra, eller om du bara vill använda Kivra som en digital brevlåda och betala fakturan manuellt. Du som inte är ansluten till Kivra får din faktura på samma sätt som vanligt. Mer information om tjänsten på kivra.com Länk till annan webbplats.

* Du behöver uppdatera dina kunduppgifter med personnummer. Det görs till Kontaktcenter.

Frågor och svar om Kivra

Vad är Kivra?
Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Med Kivra kan du få din post digitalt från Härryda Vatten och Avfall AB och andra anslutna företag och myndigheter. Idag används Kivra av över fem miljoner personer i Sverige.

Hur får jag post och fakturor via Kivra?
Du ansluter dig enkelt och gratis på www.kivra.com Länk till annan webbplats..
Om du redan är ansluten kommer du från och med augusti 2022 att få din post till Kivra. Därför är det viktigt att du redan nu loggar in och kontrollerar att dina kontaktuppgifter stämmer.

Vad händer om jag inte vill få faktura via Kivra?
Om du inte ansluter dig kommer du att få din post och fakturor på samma sätt som tidigare.

Jag har e-faktura, påverkar Kivra mig?
Nej, e-faktura går alltid till din bank.

Kostar Kivra något för mig?
Nej, Kivra är en gratistjänst för kunden och innebär ingen extra kostnad.

Kommer alla försändelser från Härryda Vatten och Avfall AB att gå till Kivra?
I nuläget skickar vi endast fakturor(till den som är ansluten till Kivra).

Kan jag avsluta min Kivra om jag i stället vill fortsätta få försändelser på papper?
Du kan när som helst avanmäla eller anmäla dig till Kivra, försändelserna är dynamiska och kundregistret läses av på daglig basis. Du kan välja att stänga av en enskild avsändare under inställningar.

Kan någon på Härryda Vatten och Avfall AB hjälpa mig att ansluta till Kivra?
Nej, du måste själv anmäla dig via Kivras app eller hemsida (www.kivra.com Länk till annan webbplats.) alternativt genom att kontakta Kivras support på telefon 08-533 335 37 eller support@kivra.com.

Går det att missa att man fått en försändelse till Kivra?
Du notifieras alltid via mail (och notifiering i app om du har sådan) varje gång en ny försändelse kommit till din Kivra. Du påminns också om oläst post och fakturor i slutet av månaden.

Kan jag betala mina fakturor via Kivra?
Ja. Eftersom du loggar in säkert med Mobilt BankID, kan du koppla ett kontonummer för dina betalningar och därmed använda Kivras betalningsfunktion.

Var kan jag se om försändelsen gått i Kivra?
Du loggar in i din app på telefonen eller i datorn.

Hur länge lagras försändelser i Kivra?
Så länge du själv önskar. Kivra gör inga rensningar bland kundernas dokument, så de ligger kvar där till dess att du själv tar bort det.

Fungerar Kivra för personer med skyddad identitet?
Kivra fungerar bra för personer med skyddad identitet. Dock behöver försändelsen skickas in med rätt “adress”, det vill säga ett riktigt personnummer för att nå fram till personen i Kivra.

Mer information finns på www.kivra.com Länk till annan webbplats..
Vill du kontakta Kivra gör du det på e-post support@kivra.com eller telefon 08-533 335 37.

Försenad eller utebliven betalning

Betalas inte räkningen i tid debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen samt övriga kostnader för påminnelser och inkasso.

Uteblir betalning för vattentjänster kan vattnet stängas av. Samråd sker med Miljö- och hälsoskyddskontoret. Uteblir betalning för avfallstjänster spärras återvinningskortet och eventuella extra tjänster tas bort.

Kontakt fakturafrågor

Fakturor för sophämtning och VA-tjänster

Kontaktcenter
031-724 61 00
kommun@harryda.se

Fakturor för slamtömning

Renova Miljö
031-61 87 00
kundservice@renova.se

Budget- och skuldrådgivning

Vill du ha rådgivning och ytterligare information så finns budget- och skuldrådgivningen på kommunen.
Budget- och skuldrådgivning Länk till annan webbplats.

Dödsbo

Om fastigheten ska ärvas eller säljas, använd vår e-tjänst för Ägarbyte. Vid övriga förändringar av abonnemanget, exempelvis uppehåll i sophämtningen eller om fakturaadressen ska ändras, kontakta Kontaktcenter på 031-724 61 00.
Ägarbyte

Dödsboanmälan

Vill du göra en dödsboanmälan?
Dödsboanmälan är en förenklad form av bouppteckning som görs då dödsboet har begränsade tillgångar.

Dödsbohandläggningen för Härryda, Lerum och Partille kommuner hanteras av Mölndals stad.
Dödsbohandläggning på Mölndals stads webbplats Länk till annan webbplats.

Kontaktcenter Mölndal stad
031-315 10 00
kontakt@molndal.se

Besöksadress
Stadshuset Mölndals stad Göteborgsvägen 11-17, 431 82 Mölndal
molndal.se Länk till annan webbplats.

Fakturera oss

Leverantörsfaktura

Hjälpte informationen på denna sida dig?