Länk till startsidan
Translate
Kontakt

Digital vattenmätare

Härryda vatten och avfall har börjat byta till digitala vattenmätar, så kallade smarta vattenmätare, som på sikt ska kunna läsas av på distans.

Årlig avläsning

Du som har fått en digital vattenmätare ska själv läsa av mätarställningen vid årlig avläsning och samt vid flytt och ägarbyte.

Avläsning vid ägarbyte

När fastigheten byter ägare ska en manuell slutavläsning av vattenmätaren göras. Mätarställningen lämnas i anmälan för ägarbytet.
E-tjänst: Ägarbyte eller ny fastighet (öppnas i nytt fönster) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Så läser du av din digitala vattenmätare

När du lämnar in avläsning ska du ange de första fem stora siffrorna. De visar förbrukningen av vatten i antal kubikmeter. De tre sista små siffrorna ska inte rapporteras in, de är decimaler och visar antal liter.

En digital vattenmätare. En rödfärgad markering visar de fem första siffror som ska anges vid avläsning.

Smart vattenmätare

Den digitlala smarta vattenmätaren mäter vattenflöde med ultraljud och har en hög noggrannhet. Den samlar kontiuerligt in data vilket gör att du som kund tidigt kan upptäcka läckor i din VA-anläggning. Även Härryda Vatten och Avfall kan se läckor i ledningssystemet och åtgärda dem i ett tidigt skede.
På din digitala vattenmätare visas koder för bland annat läckage. Läs mer om koderna i fliken nedan.

Informationskoder

Bilden visar de felkoder som kan stå på vattenmätaren. Koderna förklaras i texten nedan.

Din digitala vattenmätare kan visa olika koder som indikerar att den behöver kontrolleras av Härryda Vatten och Avfalls drifttekniker.

  • Reverse: Vattnet flödar genom mätaren i fel riktning. Kontakta våra drifttekniker.
  • Leak: Larmet tänds om vattnet inte har stått stilla i 60 minuter under ett dygn. Detta kan vara ett tecken på läckage, till exempel rinnande toalett. Kontakta rörmokare.
  • Burst: Vattenflödet har konstant varit högt under minst 30 minuter, vilket kan vara ett tecken på rörbrott. Om ingen naturlig förklaring finns, kontakta en VVS-firma.
  • Dry: Mätaren är ej vattenfylld. Kontakta våra drifttekniker.
  • Tamper: Försök till åverkan på mätare. Denna mätare är ej längre godkänd för debitering och måste bytas ut. Kontakta våra drifttekniker.
  • Radio off: Radio av. Kontakta våra drifttekniker.
  • Low battery: Svagt batteri. Kontakta våra drifttekniker.

Hjälpte informationen på denna sida dig?